Grolsch vervangt plastic verpakking door duurzaam karton

Grolsch experimenteert de komende maanden met een nieuwe manier om sixpacks bier te verpakken. Door karton in plaats van krimpfolie te gebruiken, bespaart het bedrijf minstens 16 procent CO2 per verpakking en is er geen plastic afval meer. 

De kartonnen verpakking hecht zich via een vouwsysteem aan de bovenkant van de blikjes. Het systeem heeft geen plastic of lijm nodig en is volgens bedenker Smurfit Kappa stevig genoeg om te dragen. "Omdat het golfkarton is, voelt het veel robuuster dan andere kartonnen verpakkingen", vertelt woordvoerder Evelien Broers.

CO2-besparing

Door twee inkepingen bovenop is het sixpack volgens Broers makkelijk te dragen. "Dat was ook belangrijk voor Grolsch: die wilden maximaal comfort voor de klant." En omdat het karton de blikjes aan de bovenkant afdekt, worden ze minder snel vies. Het grootste voordeel van de verpakking is echter de milieuvriendelijkheid: volgens een onafhankelijk onderzoek bespaart de verpakking 36 procent CO2 in vergelijking met nieuw plastic folie, en 16 procent ten opzichte van folie uit hergebruikt plastic.

De kartonnen verpakking is voor Grolsch een stap naar 'zero waste'. Als het bedrijf álle krimpfolie in bierverpakkingen vervangt door karton, scheelt dat de brouwer 100.000 kilo plastic per jaar. Vooralsnog wordt de kartonnen Topclip-verpakking echter alleen in een aantal PLUS-supermarkten verkocht. Na een succesvolle introductie heeft Grolsch de ambitie om nog dit jaar te starten met de multipacks blikken om te zetten van blikfolie naar de TopClip-verpakking.

Karton recyclen

Omdat het golfkarton stevig genoeg moet zijn om zes blikjes bier (ongeveer twee kilo) te dragen, kan het niet gemaakt worden van 100 procent gerecycled karton. "Hoe vaker je een papiervezel gebruikt, hoe korter en zwakker hij wordt", legt Broers uit. "Daarom gebruiken wij een mix die stevigheid en hergebruik combineert." De verpakking zelf is wel 100 procent recyclebaar, doordat er geen lijm of plastic aan te pas komt.

2020 lijkt het jaar van kartonnen blikverpakking te worden. Naast Grolsch komt ook Coca-Cola met een (concurrerende) kartonnen verpakking die op de bovenkanst van de blikjes zit. In de eerste helft van dit jaar moeten de blikken met deze verpakking in de winkels liggen.