‘Markt klaar voor alcoholvrije wijn en 0%-gedestilleerd’

Sinds de opmars van 0%-bier tien jaar geleden, zijn ook alcoholvrije gedestilleerde dranken en wijn in de schappen van de slijterij te vinden. De smaak is steeds beter en de consument is er klaar voor, waardoor de markt van alcoholvrij gaat groeien, voorspelt ABN Amro in een rapport.

 
Bijna 6 procent van het bier dat wordt gedronken is alcoholvrij. In Nederland steeg de consumptie van alcoholvrij bier in 2018 met 32 procent naar 638 duizend liter, terwijl er niet meer bier werd gedronken. 
 
Het succes van alcoholvrij bier is onder meer te danken aan smaakinnovatie. Niet alleen gewoon bier is verder ontwikkeld, ook witbier en speciaalbier zonder of met minder alcohol worden meer aantrekkelijk. Dit is terug te zien in de schappen. Volgens marktonderzoekbureau Nielsen is het aantal varianten alcoholvrij speciaalbier in de supermarkten flink toegenomen. Het aandeel alcoholvrij bier in winkels ligt daarmee inmiddels op 6,3 procent. Online is dit aandeel volgens Nielsen twee keer zo hoog.
 
Dat de innovaties op het gebied van alcoholvrije varianten toenemen, blijkt eveneens uit cijfers over nieuwe introducties. In Europa was 2018 een piek-jaar. Hoewel het overgrote deel bier betrof, gingen ook andere type dranken alcoholvrij de markt op, zoals diverse varianten 'sterke' drank, waaronder Gin. Dit jaar valt juist het relatief grote aantal typen alcoholvrije dranken wijn en cider op.