Gebrouwen door Vrouwen: Vrouwelijk succes in (voormalig) mannenbolwerk

Binnen de wereld van het bier brouwen bestaan er nog maar weinig vrouwen die hun bier aan de man weten te brengen. Gebrouwen door Vrouwen vormt hierop een uitzondering, met elf vrouwelijke bierliefhebbers in totaal. We spreken met Do de Heij, één van de oprichtsters, over hoe het allemaal begon en hun doorlopende succesverhaal.

Drie en een half jaar na de oprichting begint Gebrouwen door Vrouwen meer en meer een begrip te worden in het Nederlandse bierwereldje. Wat ooit begon als een hobbyproject, is inmiddels een fulltime bezigheid. Do de Heij, die samen met haar zus Tessel de brouwerij oprichtte: “We begonnen ooit met twintig liter per keer. Dat vonden we leuk als een hobby, voor naast ons werk, ander activiteiten en onze vrienden. Door vallen en opstaan hebben we ons het brouwproces uiteindelijk eigen gemaakt.”

Op een gegeven moment werd het bierbrouwen méér dan alleen een hobby. De Heij: “We deden het nog steeds puur voor de lol, tot één van onze flesjes bij een kroegeigenaar in handen terechtkwam. Hij vond het zo’n geinig verhaal, vond het bier ook nog eens lekker en vroeg toen of hij ons bier op de tap kon zetten. Toen begonnen we pas serieus over die mogelijkheid na te denken, hoe vet het zou zijn om je eigen biertje op tap te hebben. Uiteindelijk hebben we toen bij de Noord-Hollandse Bierbrouwerij twee batches van 500 liter laten brouwen, van onze tripel en ons witbier. Maar we hadden nog geen naam – niet van ons eigen bedrijf noch van onze bieren – en ook geen logo. Toen de bieren bij die brouwerij eenmaal op de tank zaten, hadden we zo’n zes weken de tijd om dat allemaal te gaan verzinnen.” En zo kwam het dat de gezusters ‘ineens’ hun eigen bier hadden: Tricky Tripel en Gin Weizen.

MEER DAN HOBBY

Als er één schaap over de dam is, volgen er meer: zeker wanneer vrienden en andere horeca-uitbaters het verhaal achter je bieren enthousiast doorvertellen. “Andere cafés belden ons omdat zij óók ons bier wilden bestellen. Zonder dat we het zelf echt in de hand hadden werd ons verhaal verspreid en ging het plots heel hard met de verkoop.” Terwijl beide dames ‘gewoon’ een baan van negen tot vijf ernaast hadden. “Ik werkte zelf bij IT-startup en mijn zus werkte bij Albert Heijn, op het hoofdkantoor. Toen we op kleine schaal brouwden hadden we gewoon onze fulltime baan. Maar op een gegeven moment waren we onder werktijd facturen aan het uitschrijven en moesten we ’s avonds de bestellingen gaan rondbrengen. Met in het weekend ook nog eens al die bierfestivals kostte onze hobby steeds meer tijd. ‘Hoe groot willen we dat het wordt?’ Na een heleboel kletsen en wat onderzoek naar de markt besloten we er vol voor te gaan en hebben we uiteindelijk allebei onze baan opgezegd.”

Vanaf januari 2016 hadden de gezusters De Heij vervolgens de tijd om vol in te zetten op sales en naamsbekendheid, wat al snel resultaat opleverden. “Het was stressvol, maar we konden ons in maart al uit laten betalen”, aldus Do de Heij. Vanaf daar groeide Gebrouwen door Vrouwen gestaag: in de zomer van 2016 werd de eerste werknemer aangenomen, een jaar later betrokken ze hun Amsterdamse kantoorpand. “Inmiddels zijn we met zijn elven.” Tot nu toe alleen maar vrouwen, maar het is niet zo dat de bierbrouwer het aannemen van mannelijk personeel mijdt. Wel merken ze dat de Nederlandse bierwereld het fijn vindt dat er ook wat vrouwen aan het brouwen zijn geslagen. “Op de bierfestivals horen we dat andere brouwerijen het een verademing vinden dat er ook eens wat vrouwen meedoen.”

BIER MET EEN TOUCH

Vrouwen die bier brouwen: dat zal wel zoet zijn! Nee, niets van dat alles. Natuurlijk heeft Gebrouwen door Vrouwen, zoals het hoort, een eigen twist aan hun bier gegeven. “De vrouwelijke touch is dat we niet zoveel hop gebruiken. Hierdoor is ons bier wat toegankelijker: zij die net beginnen met speciaalbier drinken vinden ons bier vaak wel meteen heel lekker.”

Met acht biertjes heeft Gebrouwen door Vrouwen inmiddels een aardige ‘lijn’ opgezet. Eentje die ook nog eens duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. “In onze Zonnig Zeewit zit zeewier. Een deel van de opbrengst gaat naar Zee Boerderij IJmond, waar ze zeewier kweken, oogsten en verwerken tot een grondstof die duurzaam is en het milieu minder belast.” Zoals het ook een droom is om ooit een duurzame en circulaire brouwerij te hebben. “Maar dat is wel allemaal voor de langere termijn.”

Gebrouwen door Vrouwen is niet alleen verkrijgbaar in Nederland: ook internationaal begint men de (digitale) weg richting de brouwerij steeds vaker te vinden. “In China heten we, in het Engels vertaald, goddesses that brew beer. Super grappig natuurlijk. In januari gaan er ook enkele pallets richting Singapore. Daarnaast willen we Duitsland en Rusland gaan bedienen, maar zeker in Duitsland zijn er nogal wat regels dankzij het Reinheitsgebot. Met dat project gaan we binnenkort aan de slag.”